Serangan Black Soilder Fly

Salah satu punca kegagalan koloni kelulut adalah disebabkan serangan bsf ini. Bsf akan menyerang koloni yg lemah dengan bertelur dalam ruangan telur koloni. Anak2 bsf yang Menetas dalam betul larve akan memakan telur koloni kelulut sehingga habis dan akhirnya bertukar kepada bsf dewasa. Boleh disimpulkan bsf suka bertelur di kawasan yg lembap dan mempunyai sumber makanan larve yg cukup.

So far tiada cara untuk menhilangkan serangan ini. Apa yg saya perhatikan serangan akan berlaku selepas proses penuaian dijalankan. Mungkin bsf masuk dalam hive melalui pintu masuk setelah tertarik dengan bau madu yang manis. Bau madu jni dikesan disebabkan proses penuaian madu yang kurang cermat. Banyak madu tumpah dalam kotak hive.

BSF Dewasa

Larva BSF
Nanti saya share camne keadaan hive yg diserang oleh bsf ini.

Comments

Melor said…
Tuan, sudah update ke next topic ttg ini?
Abdulz said…
Black Solider Fly akan bertelur dicelahan kotak topping yang tidak bertutup rapat atau gam yang lekang disebabkan kayu yang melending setelah terdedah pada cuaca panas dan hujan. Kita kena selalu membuat penyelenggaraan dengan memastikan semua celahan kayu sentiasa tertutup rapat.

Popular posts from this blog

Cara Permohonan Tanah

Proses Tuaian Madu

Kenalilah Madu Kelulut Asli