Kursus Pengenalan Penternakan Lebah Kelulut

Kami akan mengadakan series of kursus penternakan lebah kelulut yang akan diadakan fi lokasi Changloon, KEDAH pada 1-3/10 ini. Kepada sesiapa yg berminat sila hubungi urusetia.

Comments

Unknown said…
Kenapa kelulut saya ada telur dekat atas ?

Abdulz said…
Telur naik dalam topping itu adalah lumrah apabila koloni kelulut semakin sihat dan bertambah, maka ruangan untuk menyimpan nectar dan pollen telah menyempitkan ruangan dalam log di mana sel telur berada. Lama ke lamaan koloni akan memindahkan sel telur masuk ke dalam kotak topping. Anda tidak perlu risau apa bila sel telur semakin membesar dan bilangan pot madu menjadi semakin sedikit. apa yang perlu anda lakukan adalah menambahkan lapisan kedua kotak topping bagi membolehkan sel telur terus membesar secara meninggi dan bukannya melebar.

Struktur telur yang meninggi akan memberikan ruangan yg banyak untuk kelulut membina pot2 madu dan pollen didalam kotak topping. Sel telur yang banyak dan meninggi juga akan memberikan anda peluang untuk membuat splitting koloni pada masa depan. Bilakah masa sesuai untuk buat splitting dan bagaimanakan caranya?.. anda perlu berjumpa dengan saya untuk kursus lanjutan.

So xperlu rasa risau. perhatikan perkembangan koloni kelulut anda dan anda akan perolehi pelbagai ilmu baru yang lain.

Popular posts from this blog

Cara Permohonan Tanah

Proses Tuaian Madu

Kenalilah Madu Kelulut Asli