Followers

Saturday, July 26, 2008

Pokok Anggur

Projek Serai masih belum bolh diteruskan untuk faa seteusnya kerana anak benih masih belum dapat. kami dijanjikan anak benih yang ditemah untuk satu ekar akan sampai pada awal bulan August. Untuk sementara waktu, kami siapkan tapak projek dengan membuat pancang2 baris anak benih dan merapikan struktur pagar. Ini kerana masih terdapat tapak2 kaki haiwan dalam tapak projek dan ini bermakna pagar yang dipasang telah bolos. macam rancangan BOLOS! jer kat TV astro bila aku tengok pagar aku yang robek disondol BABI....

Saya sebenarnya sudah lama berangan nak tanam pokok anggur dan sudah agak bertahun jugak mencari anak benihnya. Tetapi semasa menghantar anak bongsu kat rumah sepupu di Sungai Isap, tetiba aku diberitahu Pokok Anggur tur ader kat tepi pagar umah dia. sudah bertahun pokok anggur tu kat situ... aku pong dah beberapi kali gi umah dia tapi tak perasan plak kewujudan pokon tur... so bila aku beritahu hasrat aku nak tanam pokok ner dan dah bertahun carik anak benih, dia pun berilah beberapa batang pokok anggu ini untuk aku tanam... so ari ne aku gi Kebun dengan membawa 20 polibeg untuk aku isikan dengan tanah. punya ler seronok..

bila sampai umah aku letak polibeg tu kat bawah pokok di depan umah. aku pun amik dahan pokok anggur yang diberikan oleh sepupu aku semalam dan kerat pendek2. aku dapat dalam 20 batang pokok anggur. sebelum aku tanam aku sapukan dengan hormon penggalak akar supaya batang anggur ini bertunas dalam waktu yang cepat. harap2 berjayalah cubaan aku kali ini. Tapi aku terlupa plak nak tanya, pokok anggur yang aku tanam ner jenis aper? gasak ler.. nanti ler aku tanya dia bila jumpe nanti...

So sesiapa yang ada pengalaman menanam pokok anggur, bolehler berkongsi pengalaman dengan saya dibolg ne...

No comments: